Elbląg to piękne miasto, w którym warto zamieszkać. Elbląg to także coraz bardziej atrakcyjne miejsce do podejmowania działalności gospodarczej i lokowania inwestycji. Dobra baza szkolnictwa wyższego, bliskość od Trójmiasta i międzynarodowego portu lotniczego w Rębiechowie, rozbudowa portu elbląskiego, doskonała geolokalizacja na skrzyżowaniu tras Warszawa-Gdańsk oraz Berlin-Kaliningrad - wszystko to rokuje na dalszy dynamiczny rozwój miasta. Poniżej przedstawiamy przydatne informacje o naszym mieście.
1. Galeria zdjęć Elbląga
2. Plan miasta Elbląg z wyszukiwarką ulic i nr budynków
3. Gospodarka nieruchomościami
4. Inwestowanie /przetargi
5. Ulgi inwestycyjne
6. Komunikacja
7. Historia miasta
8. Informacje ogólne
9. Urzędy i instytucje w Elblągu
10. Przydatne adresy www
GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI
To, co przez wiele lat stanowiło uciążliwość dla mieszkańców Elbląga, stało się obecnie jego atutem. Znacząca ilość niezabudowanych lub prowizorycznie zabudowanych terenów komunalnych, położonych w centrum miasta, może stanowić atrakcyjną ofertę dla inwestorów krajowych i zagranicznych.
Elbląg ma bardzo korzystne położenie komunikacyjne. Leży na trasie drogi nr 7 Gdańsk – Warszawa w odległości ok. 60 km od Trójmiasta i ok. 50 km od granicy z Federacją Rosyjską. Położenie nad historycznie ukształtowaną drogą wodną z Berlina przez Noteć – Wartę – Nogat oraz Zalew Wiślany do Królewca oraz lądowe połączenia między Elblągiem a Kaliningradem sprawiają, że jest to miasto mogące stanowić polskie okno na duży rynek Rosji i republik bałtyckich. Dodatkowym atutem miasta jest posiadanie rozwiniętej i stale rozbudowywanej infrastruktury transportowej:
- portu rzeczno – morskiego,
- obwodnicy drogowej zapewniającej strawny transport poza miastem,
- nowego mostu drogowego, stanowiącego podstawę nowej trasy obwodnicy,
- lotniska sportowo – dyspozycyjnego,
- węzła kolejowego.
Wymienione atuty mogą decydować o skuteczności oferty przestrzennej Elbląga w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy w produkcji i magazynowaniu, obsłudze turystyki i transportu. Geograficzne położenie Elbląga na styku Żuław i Wysoczyzny (Park Krajobrazowy) nad rzeką Elbląg, łączącą największy w Europie rezerwat ptaków (Drużno) z ciekawym zamkniętym akwenem morskim (Zalew Wiślany), w sąsiedztwie zespołów zabytkowych o światowej sławie (Malbork, Frombork, pochylnie Kanału Elbląskiego) może stać się impulsem rozwoju turystyki krajoznawczej, edukacyjnej i kwalifikowanej (trasa rowerowa, konie, narty, paralotnie, żeglarstwo, kajaki, sporty wodne). Potencjalnie najlepsze warunki dla tworzenia funkcji obsługi turystyki posiadają – w słabym obecnie stopniu wykorzystane – tereny portu morskiego Elbląg, a szczególnie Wyspa Spichrzów, Stare Miasto oraz rejon nowego mostu. Kolosalne znaczenie dla rekreacji i wypoczynku, a także dla rozszerzenia oferty budownictwa mieszkaniowego o ekologiczne osiedla podmiejskie ma sąsiedztwo atrakcyjnych krajobrazowo i klimatycznie terenów podmiejskich, położonych na stokach Wysoczyzny (Gęsia Góra, Góra Chrobrego, Dębica, Stagniewo, Bażantarnia, Dąbrowa, Las Jagodziński, Bielany, Krasny las, Modrzewina, Rubno, Próchnik, Nadbrzeże, Kamionek Wielki, Łęcze, Kadyny).
Do ograniczeń rozwoju miasta należy zaliczyć:
- Ochronę ustawową gruntów rolnych wysokich klas I-III), kosztowne posadowienie zabudowy, konieczność przystosowania terenu poprzez przebudowę systemu melioracji i realizację zabezpieczeń przeciwpowodziowych na obszarze Żuław.
- Ustawową ochronę lasów, ograniczenia wynikające z planu ochrony Parku Krajobrazowego Wysoczyzna Elbląska, duże zróżnicowanie rzeźby terenu i warunków posadowienia na obszarze wysoczyznowym.
- Braki ważnych elementów miejskiej sieci drogowej, utrudniającej jej funkcjonowanie, m.in. miejskich obwodnic zachodniej i wschodniej, połączonych z noworealizowaną trasą mostową oraz małej obwodnicy centrum odciążającej ciąg ul. Hetmańskiej.
- Bariery infrastrukturalne rozwoju miasta w zakresie funkcjonowania zaopatrzenia w energię elektryczną, wodę i gaz oraz odprowadzenia ścieków (dotyczy to zwłaszcza terenów położonych peryferyjnie, ale także intensyfikacji wykorzystania terenów centralnych).
do góry
INWESTOWANIE /PRZETARGI
Sposób i tryb przeprowadzania przetargów:
1. Przygotowanie nieruchomości pod względem formalno-prawnym;
2. Przygotowanie i podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Elblągu w sprawie
wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości;
3. Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie sporządzenia i ogłoszenia
wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia; wykaz publikowany na
okres 21 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Elblągu;
5. Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie powołania komisji przetargowej;
6. Ogłoszenie przetargu w prasie, w biuletynie informacji publicznej oraz
publikacja ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w
Elblągu;
7. Przeprowadzenie przetargu;
Publikowane ogłoszenie powinno zawierać:
- oznaczenie nieruchomości wg księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości,
- powierzchnię nieruchomości,
- opis nieruchomości,
- przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania,
- termin zagospodarowania nieruchomości,
- wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego,
- wysokość opłat z tytułu użytkowania, najmu lub dzierżawy,
- cenę nieruchomości,
- terminy wnoszenia opłat,
- zasady aktualizacji opłat,
- informację o przeznaczeniu do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę,
- termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art.34 ust.1 pkt1 i pkt2. (tekst jednolity Dz. U. z dnia 2000r. Nr 46, pozycja 543 ze zmianami)
Przebieg procedury przetargowej wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U., Nr 207, pozycja 2108).
Przetarg ustny nieograniczony
Przetarg odbywa się w miejscu i terminie określonym w ogłoszeniu i jest ważny bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferuje co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej.
Ogłoszenie o przetargu ustnym zawiera również informację o cenie wywoławczej, obciążeniach nieruchomości, o wysokości wadium, terminie i miejscu jego wpłacenia oraz o skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej.
Przetarg otwiera przewodniczący komisji przetargowej, przekazując uczestnikom informacje jak powyżej oraz podając do wiadomości imiona i nazwiska lub nazwy albo firmy osób, które wpłaciły wadium i zostały dopuszczone i które nie zostały dopuszczone do uczestnictwa w przetargu, wraz z uzasadnieniem. Informuje także uczestników przetargu, że po trzecim wywołaniu najwyższej zaoferowanej ceny dalsze postąpienia nie zostaną przyjęte.
Uczestnicy przetargu zgłaszają ustnie kolejne postąpienia ceny, dopóki, mimo trzykrotnego wywołania, nie ma dalszych postąpień. O wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, z tym że postąpienie nie może wynosić mniej niż 1% ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w górę do pełnych dziesiątek złotych. Ważną okolicznością jest fakt, iż każdy uczestnik przetargu jest związany zaoferowaną przez siebie ceną do czasu, gdy inny uczestnik zaoferuje cenę wyższą.
Przetarg wygrywa uczestnik, który w trakcie licytacji zaoferował najwyższą cenę nabycia. Podczas przetargu sporządzany jest protokół, który stanowi podstawę do zawarcia umowy zbycia nieruchomości.
Przetarg ustny ograniczony
Procedurę przetargu ustnego ograniczonego stosuje się:
- do osób posiadających szczególne uprawnienia do nabycia nieruchomości,
wynikające z ustawy z dn. 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce
nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z dnia 2000r. Nr 46, pozycja 543
ze zmianami) lub z odrębnych ustaw,
- dla osób zamieszkałych lub mających siedzibę w danej miejscowości,
gminie lub województwie,
- jeżeli przemawia za tym ważny interes publiczny,
- jeżeli warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną
liczbę osób.
Do przetargu ustnego ograniczonego stosuje się zasady z przetargu ustnego nieograniczonego oraz:
- w ogłoszeniu o przetargu podaje się informację, że przetarg jest
ograniczony oraz rodzaj tych ograniczeń,
- osoby zamierzające wziąć udział w przetargu powinny złożyć dowody
potwierdzające spełnienie ww. warunków w ciągu 7 dni przed wyznaczonym
terminem przetargu,
- komisja przetargowa sprawdza i kwalifikuje osoby uprawnione do
uczestnictwa w przetargu, następnie lista tych osób zostaje wywieszona nie
później niż dzień przed wyznaczonym terminem przetargu.
Przetarg pisemny nieograniczony
W ogłoszeniu o przetargu pisemnym oprócz wymienionych wyżej informacji o nieruchomości powinny być zawarte następujące informacje:
- o ewentualnych obciążeniach nieruchomości,
- o warunkach, terminie i miejscu składania ofert,
- o terminie i miejscu, w którym można zapoznać się z dodatkowymi warunkami przetargu,
- o czasie i miejscu przetargu,
- o wysokości wadium, terminie i miejscu jego wpłacania,
- o sposobie ustalania opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
- pouczenie o skutkach uchylenia się od zawarcia umowy,
- zastrzeżenie, że właściwemu organowi przysługuje prawo zamknięcia przetargu bez wybrania którejkolwiek z ofert.
Do obowiązków oferenta należy wpłacenie wadium oraz złożenie w terminie najpóźniej na 3 dni przed wyznaczonym terminem swojej oferty, która powinna zawierać:
- imię, nazwisko i adres oferenta lub nazwę i siedzibę, jeżeli oferentem jest
osoba prawna,
- datę sporządzenia oferty,
- oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te
warunki bez zastrzeżeń,
- oferowaną cenę i sposób jej zapłaty,
- oferowany sposób realizacji dodatkowych warunków przetargu.
Do oferty należy dołączyć dowód wpłacenia wadium.
Przetarg składa się z dwóch części: jawnej oraz niejawnej. Przeprowadzany jest przez komisję przetargową w składzie co najmniej trzech osób. Część jawna odbywa się w obecności oferentów. W części tej przewodniczący komisji przetargowej przekazuje informacje oferentom zawarte w ogłoszeniu o przetargu oraz ustala liczbę otrzymanych ofert. Następnie komisja przetargowa podaje liczbę otrzymanych ofert oraz sprawdza wpłacone wadia.
Złożone oferty są kwalifikowane do części niejawnej, o której terminie i miejscu informowani są oferenci. Na tym etapie oferenci mogą zgłaszać wyjaśnienia lub oświadczenia związane z przetargiem. Oferta może nie zostać zakwalifikowana do części niejawnej przetargu, jeśli:
- nie odpowiada warunkom przetargu,
- została zgłoszona po terminie,
- nie zawiera powyżej opisanych danych lub są one niekompletne,
- jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do treści, rzetelności danych, a także zawiera przeróbki i skreślenia.
W części niejawnej przetargu komisja przetargowa dokonuje szczegółowej analizy poszczególnych ofert i wybiera najkorzystniejszą z nich lub stwierdza, że nie wybrano żadnej ze zgłoszonych ofert. Przy wyborze oferty komisja kieruje się zaoferowaną ceną oraz innymi kryteriami ustalonymi w warunkach przetargu. W przypadku takiej samej atrakcyjności ofert komisja organizuje dodatkowy przetarg ustny, o którym zawiadamia równorzędnych oferentów oraz umożliwia im zapoznanie się z treścią równorzędnych ofert. Na tym etapie oferenci składają kolejne postąpienia ceny powyżej ceny zamieszczonej w równorzędnych ofertach, do chwili gdy nie ma dalszych postąpień cenowych mimo trzykrotnego wywołania. Z przetargu sporządza się protokół, w którym podaje się rozstrzygnięcie przetargu oraz uzasadnienie. Przetarg uważa się za zamknięty z chwilą podpisania protokołu. W terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia zamknięcia przetargu przewodniczący komisji przetargowej zawiadamia na piśmie uczestników przetargu o jego wyniku.
Przetarg pisemny ograniczony
Przetarg ten przeprowadza się w sytuacji, kiedy warunki przetargowe mogą zostać spełnione tylko przez ograniczoną liczbę osób. W tej sytuacji mają zastosowanie zasady przetargu pisemnego nieograniczonego, uzupełnione o następujące elementy:
- informację w ogłoszeniu o przetargu, że przetarg jest ograniczony oraz jaki
jest rodzaj tych ograniczeń,
- komisja przetargowa sprawdza, czy oferenci spełniają warunki przetargowe
i kwalifikuje do uczestnictwa w przetargu wywieszając listę osób
zakwalifikowanych w siedzibie Urzędu Miejskiego w Elblągu, nie później niż
1 dzień przed wyznaczonym terminem przetargu,
- przetarg może się odbyć chociażby zakwalifikowano do niego tylko jednego
oferenta spełniającego warunki określone w ogłoszeniu.
Skarga na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu
Bez względu na formę przetargu uczestnik przetargu może zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu do Prezydenta Miasta, jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości stanowiącej własność gminy. Skargę wnosi się w terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego. Prezydent Miasta może uznać skargę za niezasadną, nakazać powtórzenie czynności przetargowych lub unieważnić przetarg. W przypadku wniesienia skargi właściwy organ (Wojewoda w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa lub Prezydent Miasta w stosunku do nieruchomości stanowiącej własność Gminy) wstrzymuje dalsze czynności związane ze zbyciem nieruchomości.
Zezwolenie na nabycie nieruchomości przez inwestorów zagranicznych
Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców reguluje ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z dnia 24.03.1920 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. nr 167, poz. 1758).
Cudzoziemcem w rozumieniu ustawy jest:
- osoba fizyczna nie posiadająca obywatelstwa polskiego,
- osoba prawna mająca siedzibę za granica,
- nieposiadająca osobowości prawnej spółka osób wymienionych w pkt. 1 lub
2, mająca siedzibę za granicą, utworzona zgodnie z ustawodawstwem
państw obcych;
- osoba prawna i spółka handlowa nieposiadająca osobowości prawnej
mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, kontrolowana
bezpośrednio lub pośrednio przez osoby lub spółki wymienione w pkt. 1, 2 i 3.
W przypadku spółki handlowej za kontrolowaną uważa się spółkę, w której osoby wymienione w pkt. 1 i 2 posiadają, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% kapitału zakładowego. Przystępując do przetargu na kupno lub użytkowanie wieczyste nieruchomości inwestor zagraniczny musi mieć zezwolenie na jej nabycie. Zezwolenie wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w drodze decyzji administracyjnej, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych również za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wygranie przetargu nie gwarantuje automatycznie prawa do uzyskania zezwolenia ministra. Przed przystąpieniem do przetargu można otrzymać od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji tzw. promesę, czyli przyrzeczenie wydania zezwolenia na nabycie w razie wygrania przetargu. Promesa jest ważna 12 miesięcy od daty wydania. Zezwolenie podlega opłacie skarbowej, natomiast promesa nie wymaga takiej opłaty. Osoba zagraniczna nie musi mieć zezwolenia między innymi, gdy:
- nabywa dla siebie mieszkanie,
- mieszka w Polsce co najmniej 5 lat od udzielenia mu zezwolenia na
osiedlenie się,
- jest małżonkiem obywatela Polski i posiada kartę stałego pobytu na co
najmniej 2 lata,
- jest uprawniona do dziedziczenia.
Zagraniczna osoba prawna nie musi mieć również zezwolenia, jeżeli na swoje cele statutowe zamierza nabyć na terenie miasta nieruchomość nie zabudowaną, o powierzchni nie większej niż 0,4 ha.
Wniosek o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości przez osoby prawne powinien zawierać:
1) oznaczenia wnioskodawcy:
a) w przypadku osoby fizycznej - obywatelstwo oraz adres zamieszkania,
b) w przypadku osoby prawnej i spółki nieposiadającej osobowości
prawnej adres jej siedziby, przedmiot działalności, imiona i nazwiska
członków zarządu, a także informacje dotyczące wspólników,
udziałowców lub akcjonariuszy, z podaniem: w przypadku osoby
fizycznej - imienia i nazwiska, obywatelstwa oraz adresu zamieszkania,
a w przypadku osoby prawnej i spółki nieposiadającej osobowości
prawnej - adresu jej siedziby, oraz procentowej ilości głosów
posiadanych na zgromadzeniu wspólników lub walnym zgromadzeniu
przez poszczególnych udziałowców lub akcjonariuszy;
2) oznaczenia nabywanej nieruchomości:
a) w przypadku nieruchomości gruntowej - ulica, miejscowość, gmina i
województwo, numer działki ewidencyjnej, powierzchnia w hektarach,
numer księgi wieczystej oraz cechy zabudowy,
b) w przypadku nieruchomości budynkowej - numer budynku, ulica,
miejscowość, gmina i województwo,
c) w przypadku lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności - numer
budynku i lokalu, ulica, miejscowość, gmina i województwo,
powierzchnia użytkowa lokalu w metrach kwadratowych oraz udział w
nieruchomości wspólnej, na której usytuowany jest lokal;
3) oznaczenia zbywcy:
a) w przypadku osoby fizycznej - adres zamieszkania,
b) w przypadku osoby prawnej - adres siedziby, wraz z przysługującym
tytułem prawnym do zbywanej nieruchomości;
4) określenia rodzaju czynności prawnej nabycia nieruchomości;
5) uzasadnienia wskazującego, na jakie cele nieruchomość będzie
wykorzystywana.
Oraz określić:
1) rodzaj inwestycji lub działalności gospodarczej, jaka ma być wykonywana
na nabywanej nieruchomości;
2) pochodzenie środków finansowych na zakup nieruchomości.
Do wniosku należy dołączyć dokumenty:
1) określające jego status prawny:
a) w przypadku osoby fizycznej - odpis lub kopię dokumentu
potwierdzającego tożsamość ze wskazaniem obywatelstwa, miejsca
urodzenia oraz adresu zamieszkania, a jeżeli osoba ta prowadzi
działalność gospodarczą - także wyciąg z odpowiedniego rejestru lub
ewidencji,
b) w przypadku osoby prawnej i spółki nieposiadającej osobowości
prawnej - odpis lub wyciąg z odpowiedniego rejestru;
2) określające nieruchomość:
a) odpis księgi wieczystej lub zaświadczenie ze zbioru dokumentów,
b) wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
c) w przypadku gdy nabywana nieruchomość powstała w wyniku scalenia
lub podziału - wykaz zmian gruntowych lub decyzja zatwierdzająca
podział bądź scalenie nieruchomości,
d) wypis z aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania
przestrzennego, a w przypadku jego braku - z opracowanego studium;
3) oświadczenie zbywcy wyrażające wolę zbycia nieruchomości na rzecz
cudzoziemca, a w przypadku nabywania nieruchomości w wyniku procesu
łączenia (podziału) spółek - uzgodniony plan połączenia (podziału) wraz z
projektami uchwał o połączeniu (podziale) i projektem umowy lub statutu
spółki przejmującej, wydzielonej lub nowo zawiązanej.
4) odpis lub wyciąg z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
dla przedsiębiorcy, w którym cudzoziemiec pełni funkcję członka organu
zarządzającego, lub zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej;
5) zaświadczenie z właściwego urzędu skarbowego stwierdzające, że
nabywca nie zalega z wpłatami należności budżetowych;
6) zaświadczenie z właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
stwierdzające, że nabywca nie zalega ze składkami na Fundusz
Ubezpieczeń Społecznych.
7) Wszystkie dokumenty w języku obcym powinny być złożone wraz z
tłumaczeniem na język polski poświadczonym przez tłumacza
przysięgłego.
Wnioski o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości wraz z kompletem dokumentów należy składać do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Departament Nieruchomości, Zezwoleń i Koncesji ul. Koszykowa 16, 00-564 Warszawa , tel.: (022) 601-18-69, 601-18-70, fax (022) 848-97-81
Decyzja o warunkach zabudowy
Regulacja prawna:
• art. 59 – 67, art. 86 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz.717 z 2003 r., z późniejszymi zmianami),
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy (Dz.U. Nr 164, poz.1589 z 2003 r.),
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U.Nr 164, poz.1588 z 2003 r.),
• art. 32, 46, 48, 49, 50, 51, 53, 57 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U.Nr 62, poz.627 z 2001 z późniejszymi zmianami).
Ustalenie warunków zabudowy następuje na wniosek inwestora.
Załatwienie sprawy: Wydział Architektury i Planowania Przestrzennego – lokalizacja w Budynku C na parterze, wejście z bramy głównej gmachu urzędu, tel. sekr. 055 239-30-72, 73.
Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy powinien zawierać:
1) określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii
mapy zasadniczej lub w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej,
przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
obejmujących teren, którego wniosek dotyczy, i obszaru wokół
wnioskowanej działki w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość
frontu działki objętej wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy, nie
mniejszej jednak niż 50 m, w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do
inwestycji liniowych również w skali 1:2000,
2) charakterystykę inwestycji, obejmującą:
a) określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu
odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w
zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu
unieszkodliwiania odpadów,
b) określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz
charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym
przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych,
przedstawione w formie opisowej i graficznej,
c) określenie charakterystycznych parametrów technicznych
inwestycji oraz, w przypadku braku obowiązku przeprowadzenia
postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, dane
charakteryzujące jej wpływ na środowisko.
3) dokument potwierdzający, że istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu
jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego (wstępne umowy zawarte
między właściwymi przedsiębiorstwami branżowymi a inwestorem),
4) raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, jeżeli jest on wymagany
zgodnie z przepisami ochrony środowiska,
5) inne dokumenty wynikające ze specyfiki wnioskowanej inwestycji.
Przed wystąpieniem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego obowiązkowo sporządza się raport, wnioskodawca może zwrócić się z zapytaniem do organu właściwego do wydania decyzji o określenie zakresu raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Do zapytania, o którym mowa wyżej należy dostarczyć informacje o planowanym przedsięwzięciu, zawierające w szczególności dane o:
1) rodzaju, skali i usytuowaniu przedsięwzięcia,
2) powierzchni zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz
dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu szatą roślinną,
3) rodzaju technologii,
4) ewentualnych wariantach przedsięwzięcia,
5) przewidywanej ilości wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych
surowców, materiałów, paliw oraz energii,
6) rozwiązaniach chroniących środowisko,
7) rodzajach i przewidywanej ilości wprowadzanych do środowiska substancji
lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko.
Informacje zawierające dane wymienione powyżej są niezbędne przy stwierdzaniu przez organ o obowiązku sporządzenia raportu dla planowanego przedsięwzięcia i określeniu jednocześnie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Opis procedury wymaganej wg obowiązujących przepisów prawa, związanej z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego:
1) Wniosek inwestora o wydanie decyzji
2) Zawiadomienie stron o wszczęciu postępowania.
3) Przeprowadzenie procedury z udziałem społeczeństwa w odniesieniu do
inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko w trybie ustawy
Prawo ochrony środowisko:
a) podanie do publicznej wiadomości informacji o zamieszczeniu w
publicznie dostępnym wykazie danych o wniosku i raporcie oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko oraz możliwości składania uwag i wniosków
w terminie 21 dni od daty podania do publicznej wiadomości, wskazując
jednocześnie miejsce ich składania,
b) możliwość przeprowadzenia rozprawy administracyjnej, otwartej dla
społeczeństwa,
c) rozpatrzenie zgłoszonych uwag i wniosków do planowanej inwestycji
oraz raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
4) Przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania inwestycji
na środowisko w odniesieniu do inwestycji mogących znacząco
oddziaływać na środowisko w trybie ustawy – Prawo ochrony środowisko:
a) postanowienie w sprawie obowiązku sporządzenia i zakresu raportu,
b) uzgodnienie z wojewodą i Państwowym Wojewódzkim Inspektorem
Sanitarnym– w przypadku inwestycji mogących znacząco oddziaływać
na środowisko, wymagających obowiązkowo sporządzenia raportu,
c) uzgodnienie z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym dla
miasta i powiatu Elbląg – w przypadku inwestycji mogących znacząco
oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia
raportu ustala się w drodze postanowienia.
5) Dokonanie analiz:
a) warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy,
wynikających z przepisów odrębnych,
b) stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się
realizację inwestycji.
6) Dokonanie analizy pozwalającej na określenie wymagań dotyczących
nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i
wskaźników kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym
gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy
oraz intensywności wykorzystania terenu.
7) Dokonanie uzgodnień z organami administracji publicznej, wymienionymi
w ustawach:
a) wojewodą, marszałkiem województwa w zakresie zadań rządowych albo
samorządowych, służących realizacji inwestycji celu publicznego, w
odniesieniu do terenów przeznaczonych na ten cel w planach
miejscowych, które utraciły moc z końcem 2002r.
b) wojewódzkim konserwatorem zabytków – w odniesieniu do obszarów i
obiektów objętych ochroną konserwatorską,
c) dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni – w odniesieniu do obszarów
pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,
d) właściwym organem administracji geologicznej – w odniesieniu do
terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
e) organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych
oraz melioracji wodnych, w odniesieniu do gruntów wykorzystywanych
na cele rolne i leśne, w rozumieniu przepisów o gospodarce
nieruchomościami
f) wojewódzkim konserwatorem przyrody działającym w imieniu
wojewody – w odniesieniu do obszarów objętych ochroną na podstawie
przepisów o ochronie przyrody,
g) właściwym zarządcą drogi – w odniesieniu do obszarów przyległych do
pasa drogowego,
h) dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej – w odniesieniu
do przedsięwzięć wymagających uzyskania pozwolenia wodno-
prawnego, do wydania którego organem właściwym jest wojewoda.
W/w uzgodnień dokonuje się w trybie art. 106 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
8) Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy przez
osobę wpisaną na listę izby samorządu zawodowego urbanistów albo
architektów.
9) Wydanie decyzji
10) Podanie do publicznej wiadomości informacji o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych o decyzji w przypadku inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Przez podanie do publicznej wiadomości – rozumie się ogłoszenie informacji, w sposób zwyczajowo przyjęty, w siedzibie organu, poprzez obwieszczenie w pobliżu miejsca planowanego przedsięwzięcia oraz poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej organu właściwego do wydania decyzji. Od decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Elbląga w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Opłata skarbowa:
- od podania - 5 zł
- od każdego załącznika do podania - 50 gr
- od wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu –
100zł
- od przeniesienia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
na rzecz innej osoby
Uwaga:
Nie podlegają opłacie skarbowej: podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
Decyzja o pozwoleniu na budowę / rozbiórkę
Regulacja prawna:
• art. 28 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. Nr 207, poz.2016 z 2003r. z późniejszymi zmianami),
• art. 32, 51 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 z 2001 r. z późniejszymi zmianami).
Pozwolenie na budowę (rozbiórkę) organ administracji architektoniczno-budowlanej wydaje na wniosek zainteresowanego. Załatwienie sprawy: Wydział Architektury i Planowania Przestrzennego - lokalizacja w Budynku C na parterze, wejście z bramy głównej gmachu urzędu, tel. sekr. 055 239-30-72, 73
Wniosek o pozwolenie na budowę powinien zawierać:
1) 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane, aktualnymi na dzień opracowania projektu,
2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
3) decyzję o warunkach zabudowy bądź decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami ustawy O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
4) specjalistyczną opinię, o której mowa w art. 33 ust. 3 ustawy Prawo budowlane,
5) postanowienie o uzgodnieniu, z właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej, projektowanych rozwiązań w zakresie, o którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo budowlane,
6) upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę powinien zawierać:
1) zgodę właściciela obiektu,
2) szkic usytuowania obiektu budowlanego,
3) opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych,
4) opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
5) pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi,
6) w zależności od potrzeb, projekt rozbiórki obiektu,
7) upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, w myśl art. 35 ustawy organ sprawdza:
1) zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji lokalizacyjnej w przypadku braku miejscowego planu i wymaganiami ochrony środowiska,
2) zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi
3) kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, o której mowa w art.20 ust.1 pkt 1b, a także zaświadczenia, o którym mowa w art.12 ust.7
4) wykonanie – a w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art. 20 ust. 2, także sprawdzenie projektu - przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i przynależność do właściwej izby samorządu zawodowego, potwierdzoną aktualnym na dzień opracowania projektu zaświadczeniem.
W odniesieniu do inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 z 2001 r. z późniejszymi zmianami), decyzję wydaje się w trybie art. 32 ust. 1 w/w ustawy, która stanowi, że przed wydaniem decyzji, organ administracji architektoniczno-budowlanej podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w formie obwieszczenia, w publicznie dostępnym wykazie wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Obwieszczenie to określa także termin 21 dni od daty ogłoszenia, w którym zainteresowani mogą składać uwagi i wnioski w siedzibie organu. Przepisy art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo ochrony środowiska obligują organ do rozpatrzenia zgłoszonych uwag i wniosków. Po wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę organ zobowiązany jest zamieścić informację o wydanej decyzji w publicznie dostępnym wykazie w trybie art. 32 w/w ustawy. Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę dla przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu art. 51 ust.1 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, wnioskodawca może zwrócić się z zapytaniem do organu, o określenie zakresu raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Do zapytania, o którym mowa wyżej, wnioskodawca zgodnie z art. 49 ust. 3 w/w ustawy zobowiązany jest dostarczyć informacje o planowanym przedsięwzięciu, zawierające w szczególności dane o:
1) rodzaju, skali i usytuowaniu przedsięwzięcia,
2) powierzchni zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu szatą roślinną,
3) rodzaju technologii,
4) ewentualnych wariantach przedsięwzięcia,
5) przewidywanej ilości wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw oraz energii,
6) rozwiązaniach chroniących środowisko,
7) rodzajach i przewidywanej ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej po zasięgnięciu opinii właściwego organu ochrony środowiska, określa zakres raportu w formie postanowienia.
Od decyzji o pozwoleniu na budowę służy odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania. Po uprawomocnieniu się decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor ma obowiązek zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego (Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Elbląga) o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem.
do góry
ULGI INWESTYCYJNE
Preferencje dla przedsiębiorców chcących podjąć działalność gospodarczą w Elblągu
I. Udogodnienia formalno-prawne w pozyskaniu decyzji administracyjnych
wymaganych dla prowadzenia inwestycji:
– decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
– pozwolenia na budowę
II. Zwolnienia przedsiębiorców z podatku od nieruchomości na terenie Elbląga
wynikające z obowiązującego prawa lokalnego stanowionego przez Radę
Miejską.
1. Zwolnienia z podatku od nieruchomości w 2004 r. dotyczą gruntów,
budynków i budowli będących w posiadaniu:
- podmiotów rozpoczynających w bieżącym roku nową działalność
gospodarczą,
- bezrobotnych zarejestrowanych w tym roku w Powiatowym Urzędzie
Pracy niezależnie od tego czy podejmują działalność gospodarczą po raz
pierwszy.
Zwolnienie to dotyczy również nieruchomości nabytych przez podmiot w
celu rozszerzenia prowadzonej działalności gospodarczej. Zwolnienie
nabyte w roku podatkowym 2003 – 2004 przysługuje przez okres pełnych
12 miesięcy (zwolnienie to nie dotyczy nieruchomości nabytych na stacje
paliw, działalność bankową i handlu o pow. pow. 1000 m2). Zwolnienia te
proponowane będą inwestorom także w latach kolejnych
2. Zwolnienia z podatku od nieruchomości na okres: 5 bądź 10 lat dotyczą
gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności
gospodarczej będących w posiadaniu przedsiębiorców w przypadku:
- nabycia na własność lub użytkowanie wieczyste bądź wydzierżawienia na
okres powyżej 10 lat gruntów niezabudowanych na potrzeby prowadzonej
działalności gospodarczej,
- wzniesienia na tym gruncie nieruchomości budynkowej służącej
prowadzeniu działalności gospodarczej,
- zatrudnienia wymaganej liczby pracowników.
Takie same preferencje przewidziano także dla gruntów, budynków i
budowli nabytych w postępowaniu upadłościowym lub likwidacyjnym.
3. Zwolnienia z opłaty od wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zwolnienie z uiszczania tej opłaty dotyczy wszystkich przedsiębiorców rozpoczynających działalność po raz pierwszy.
III. Preferencje związane z podjęciem działalności w Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej - Podstrefa Elbląg
Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna – Podstrefa Elbląg utworzona została Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2001 r. Obecnie Podstrefa obejmuje obszar o powierzchni 18,8678 ha położony pomiędzy ul. Mazurską a rzeką Elbląg; przy torach kolejowych łączących Elbląg z Braniewem. Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna oferuje inwestorom pomoc publiczną w postaci zwolnienia z podatku dochodowego. Formy pomocy, to alternatywnie:
– pomoc z tytułu inwestycji – zwolnienie z podatku dochodowego do 50%
poniesionych na terenie strefy nakładów inwestycyjnych (65% w przypadku
małych i średnich przedsiębiorstw – z wyjątkiem prowadzących działalność
w sektorze transportu),
– pomoc z tytułu zatrudnienia – zwolnienie z podatku dochodowego do 50%
dwuletnich kosztów pracy nowozatrudnionych na terenie strefy pracowników
(65% w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw – z wyjątkiem
prowadzących działalność w sektorze transportu).
W przypadku sektora motoryzacyjnego maksymalna intensywność pomocy wynosi 30%. Inwestor działający w strefie i korzystający z pomocy publicznej powinien:
– uzyskać zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie
strefy,
– ponieść nakłady inwestycyjne w wysokości nie mniej niż 100 tys. EURO, –
prowadzić działalność gospodarczą na terenie strefy przez okres co
najmniej 5 lat,
– zachować utworzone miejsca pracy przez okres co najmniej 5 lat.
Szczegółowe informacje na temat ulg i preferencji związanych z działalnością w Strefie zawarte są na stronie internetowej www.wmsse.com.pl
do góry
KOMUNIKACJA
Bezpośrednie połączenia kolejowe:
Gdańsk, Olsztyn, Malbork, Kaliningrad (Rosja)
Przez miasto przebiega linia kolejowa z Berlina do Kaliningradu (początki budowy w 1852 r.) oraz połączenie do Olsztyna i Braniewa.
Międzynarodowe porty lotnicze:
Gdańsk-Rębiechowo (odległość 70 km)
Lotniska lokalne:
Lotnisko sportowe o trawiastej nawierzchni w Elblągu
Ważniejsze połączenia drogowe:
Droga nr E-7 (S-7) (Warszawa-Gdańsk). Krzyżują się tu dwa ważne szlaki komunikacyjne: Gdańsk - Warszawa i Berlin - Kaliningrad.
Komunikacja miejska:
Komunikacja wodna:
Przejście morskie w Elblągu.
Przejście morskie we Fromborku dla jednostek wpływających na polską cześć Zalewu Wiślanego.
Port morski w Gdyni (odległość 90 km)
Port morski w Gdańsku (odległość 70 km)
Elbląg stanowi punkt wyjściowy drogi wodnej Kanału Elbląskiego: z Pojezierza Iławskiego do Zalewu Wiślanego
do góry
HISTORIA MIASTA
Początki miasta przypadają na rok 1237. Wówczas to nad brzegiem rzeki Elbląg Krzyżacy założyli zamek obronny. Wokół niego wyrosła osada handlowa. W 1246 roku otrzymała ona prawa miejskie, lubeckie. W Elblągu znajdowała się wówczas siedziba krajowych mistrzów Zakonu Krzyżackiego. W XIV wieku Elbląg był ważnym ośrodkiem portowym, należał do związku miast hanzeatyckich. O zamożności dawnych Elblążan świadczą wyniki prac wykopaliskowych, prowadzonych na Starym Mieście. Archeolodzy wydobywają tysiące wyrobów z bursztynu, ceramiki, szkła, metali itp. Są one dowodem na istnienie ożywionych kontaktów handlowych mieszkańców dawnego Elbląga m.in. z Niemcami, Skandynawią, Anglią, Niderlandami. Ważną datą w historii miasta było jego przystąpienie w 1440 roku, do Związku Pruskiego. Po bitwie pod Grunwaldem w 1410 roku Elblążanie złożyli hołd królowi Polskiemu Władysławowi Jagielle, ofiarowując mu zdobyty zamek krzyżacki. Jednakże dopiero po pokoju Toruńskimw1466 roku Elbląg wszedł w skład państwa polskiego. Miasto otrzymało liczne przywileje od królów polskich, stało się ważnym portem morskim. Wojny jakie przetoczyły się przez te tereny w XVI i XVII w przyniosły zarazy, grabieże i kontrybucje.
Po I rozbiorze Polski w 1772 roku Elbląg został wcielony do państwa pruskiego. Ożywienie miasta nastąpiło w XIX wieku. Elbląg znalazł się na szlaku kolejowym. Do eksploatacji przekazany został kanał Ostródzko-Elbląski. Powstały zakłady, m.in. browar, fabryka cygar, lokomotyw i samochodów. Szczególne znaczenie dla miasta miała jednak stocznia, założona przez Ferdynanda Schichau. W Elblągu budowano m.in. torpedowce, łodzie podwodne i lokomotywy.
W 1945 roku miasto wróciło do Polski. Wskutek działań wojennych Elbląg został zniszczony w około 65 proc. Szczególnie ucierpiało Stare Miasto. Zabytkowe kamieniczki legły w gruzach. Inne, uszkodzone, rozebrano. Większość dotychczasowych Elblążan opuściła miasto. Trud odbudowy przejęli przesiedleńcy. W ciągu minionych lat powstały nowe zakłady pracy i osiedla mieszkaniowe. Dzięki inicjatywie władz miasta doszło do utworzenia w 1998 roku Euroregionu Baltic. Jednego z największych euroregionów Europy, którego Elbląg jest członkiem.
do góry
INFORMACJE OGÓLNE
Liczba mieszkańców 127,954 w tym: kobiety: 66,575 mężczyźni: 61,379
Ilość zarejestrowanych pojazdów 44,698 włączając: - samochody osobowe 29,902
Ilość hoteli 11 włączając: -hotele trzygwiazdkowe 5 -hotele dwugwiazdkowe 2 Miejsca noclegowe 1,200
Położenie:
19°24' E - 54°10' N
Północna Polska województwo warmińsko - mazurskie ok. 70 km od Gdańska, ok. 120 km od Olsztyna Nad Kanałem Elbląskim ( Rzeką Elbląg) i jeziorem Drużno
Powierzchnia:
Całkowita powierzchnia miasta 7,952 ha w tym:
- tereny zurbanizowane 1,975 ha
- lasy i parki 1,989 ha
- tereny uprawne 2,726 ha
- woda 102 ha
- inne 1,021 ha
do góry
URZĘDY I INSTYTUCJE W ELBLĄGU
dane kontaktowe wg stanu na 01.08.2007
Komenda Miejska Policji Filia
ul. Królewiecka 106, 82-300 Elbląg
tel. (055) 230 12 13
Komenda Miejska Policji III Rewir Dzielnicowych
al. Grunwaldzka 89a, 82-300 Elbląg
tel. (055) 230 15 32
Państwowa Straż Pożarna
ul. Gen.J.Bema 17, 82-300 Elbląg
tel. (055) 233 73 53
Straż Miejska
ul. Kosynierów Gdyńskich 26, 82-300 Elbląg
tel. (055) 239 30 34
Urząd Miejski
ul. Łączności 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 235 35 36
Urząd Miejski-Wydział Finansowy-Referat Świadczeń Finansowych
ul. Winna 9, 82-300 Elbląg tel. (055) 230 60 58
Urząd Gminy
ul. Browarna 85, 82-300 Elbląg
tel. (055) 234 18 84
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Delegatura
ul. Wojska Polskiego 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 233 70 01
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Biuro Regionalne
ul. Wojska Polskiego 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 233 75 74
Urząd Celny
ul. Warszawska 129a, 82-300 Elbląg
tel. (055) 232 58 74
Urząd Skarbowy
ul. Mickiewicza 43, 82-300 Elbląg
tel. (055) 233 71 77
Izba Skarbowa
ul. Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg
tel. (055) 234 71 75
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Filia
ul. Bema 54, 82-300 Elbląg
tel. (055) 236 03 60
Powiatowy Urząd Pracy
ul. Saperów 24, 82-300 Elbląg
tel. (055) 642 99 33, (055) 233 66 61
Urząd Kontroli Skarbowej w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy
ul. Garbary 30, 82-300 Elbląg
tel. (055) 232 56 61
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) Oddział w Elblągu
ul. Teatralna 4, 82-300 Elbląg
tel. (055) 641 92 00
Państwowy Zakład Ubezpieczeń Społecznych S.A.
ul. Łączności 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 232 46 99
Państwowy Zakład Ubezpieczeń Społecznych " Na Zycie"
ul. 1-ego Maja 56, 82-300 Elbląg
tel. (055) 235 15 22
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Olsztynie Delegatura
ul. Wojska Polskiego 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 232 70 80
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
ul. Królewiecka 195, 82-300 Elbląg
tel. (055) 232 74 31
Inspekcja Handlowa
ul. Hetmańska 31, 82-300 Elbląg
tel. (055) 641 78 80
Państwowa Inspekcja Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy w Olsztynie Oddział
al. Grunwaldzka 2 bl. B 14/f, 82-300 Elbląg
tel. (055) 239 75 91
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Elbląg
ul. Marymoncka 5, 82-300 Elbląg
tel. (055) 230 85 44, (055) 230 85 31, (055) 230 85 38
Centralna Informacja Krajowego Rejestru Sądowego Oddział przy Sądzie Rejonowym
ul. Płk. Dąbka 8/12, 82-300 Elbląg
tel. (055) 611 22 30
Sąd Okręgowy
pl. Konstytucji 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 611 22 00
Sąd Rejonowy
pl. Konstytucji 1, 82-300 Elbląg
tel. (055) 611 22 10
Prokuratura Okręgowa
bul. Zygmunta Augusta 13, 82-300 Elbląg
tel. (055) 239 41 30
Prokuratura Rejonowa
ul. Płk. Dąbka 8-12, 82-300 Elbląg
tel. (055) 232 73 28
Wojskowa Prokuratura Garnizonowa
ul. Królewiecka 167, 82-300 Elbląg
tel. (055) 234 57 77
do góry
PRZYDATNE ADRESY WWW
do góry
|